De voordelen van de neutrale ruggengraat en hoe hem te gebruiken

14 januari 20195 min leestijd

Misschien heb je wel eens gehoord van de neutrale ruggengraat. Als je rug geblesseerd is raden mensen je aan je ‘neutrale ruggengraat’ te vinden en te gebruiken. Maar wat betekent dit? Hoe doe je dat en helpt het überhaupt wel? In dit blog zal ik uitleggen wat de neutrale ruggengraat is, waarom het belangrijk is en hoe je hem kan gebruiken.

Het grootste voordeel van de neutrale ruggengraat

De neutrale ruggengraat is de veiligste en best beschermde positie van de ruggengraat. Wanneer de ruggenwervels in deze specifieke positie staan bieden ze de meeste weerstand. In deze configuratie kunnen de spieren de ruggengraat beschermen van externe krachten als afschuiving of ‘sheer’ (bijv. wanneer je iets van de grond oppakt), draaiing of ‘twisting’ (bijv. wanneer je draait om een deur te openen), of drukkende of ‘compressive’ krachten (bijv. wanneer je iets zwaars tilt).

Het grootste voordeel van de neutrale ruggengraat is de stabiliteit die het geeft. Wanneer je iets zwaar wil kunnen oppakken en verplaatsen of duw- en trekbewegingen wil maken moet je een stabiel fundament hebben. Zonder een dergelijke stabiele basis kan je de bewegingen niet goed uitvoeren en kan je geblesseerd raken. De neutrale ruggengraat zorgt voor de nodige stabiliteit om bewegingen uit te voeren en ladingen te tillen.

Je neutrale ruggengraat vinden

Je kan je neutrale ruggengraat vinden met behulp van een paar simpele bewegingen. Als eerste moet je rechtop gaan staan in een ontspannen houding. Draai vervolgens je heupen voorwaarts zodat je een bolle onderrug creëert. Probeer de borst niet te activeren. Pas op en beweeg langzaam als je pijn hebt. Dit is een extreme houding waarin je heupen naar voren zijn gedraaid.

Draai je heupen vervolgens naar achter, je onderrug weer hol makend. Probeer wederom je borst niet te gebruiken. Pas op en beweeg langzaam als je pijn hebt. Dit is de andere extreme houding waarin je heupen naar achter zijn gedraaid.

Breng de heupen nu weer naar het middelpunt tussen die twee extremen. Dit is de neutrale heuppositie die de basis van de neutrale ruggengraat creëert. Om de neutrale ruggengraat compleet te maken hebben we een trotse, rechtopstaande houding nodig. In de meeste gevallen houdt dit in dat je je borstbeen 2-4 cm omhoog brengt. Dit plaatst het bovenste gedeelte van de ruggengraat ook in een neutrale positie.

Hoe gebruik je je neutrale ruggengraat?

Zodra je je neutrale ruggengraatpositie hebt gevonden kan je de juiste spiergroepen activeren om de romp (je lichaam van de heupen tot de schouders) geheel aan te spannen. Idealiter span je zoveel mogelijk spieren tegelijk aan om de romp stijf en sterk te maken. Dit is lastig omdat veel van ons zwakke communicatie hebben tussen het brein en enkele vitale stabiliserende spieren. In de meeste gevallen moet je wellicht professionele hulp zoeken om het proces weer op te starten.

Veel topatleten voeren dit proces echter uitstekend uit. Sprinters hebben bijvoorbeeld enorm gespierde rompen omdat ze die helemaal af moeten sluiten en immense kracht moeten genereren vanuit hun heupen en schouders. Iets vergelijkbaars is te zien in succesvolle tennissers, golfers, vechters en gewichtheffers. Deze atleten maken gebruiken van het basisprincipe van het lichaam om kracht te genereren. Ze bewegen efficiënt door hun heupen en schouders terwijl ze de romp gefixeerd en stijf houden op het kritieke ogenblik van explosieve kracht.

Laatste opmerkingen

De neutrale ruggengraat kan erg behulpzaam zijn tijdens het herstel van een blessure, maar het is niet een middel dat in alle situaties moet worden toegepast. Wanneer je een blessure aan de ruggengraat hebt kan je het beste de neutrale ruggengraat gebruiken voor herstel. Als je blijft bewegen op een beschermde, en dus afgebakende, manier kan je wat ruimte verliezen in je bewegingen. Nadat de blessure is hersteld kan je nog steeds de neutrale ruggengraat gebruiken wanneer je zware objecten tilt of plotselinge bewegingen maakt om je ruggengraat te beschermen. Voor andere bewegingen hoef je niet beperkt te zijn tot je neutrale ruggengraat.

Het vinden van je neutrale ruggengraat en hem correct gebruiken kan lastig zijn en individueel verschillen. Ik kan je niet genoeg aanraden een expert te vinden in dit gebied om je de basisvaardigheden aan te leren. Het zal je waarschijnlijk onnodige blessures en dure rekeningen schelen. In dit geval is investeren in voorkomen veel beter dan een lange behandeling op een later moment.